10 avg Top 5 Social media trendova za 2018. godinu
Već godinama srasle s našim doživljajem stvarnosti i svakodnevice, glavne društvene mreže toliko su snažno ustoličene da kada kažemo „Top 5“, svi znamo na koje se mreže misli i ta lista se nije menjala već duže vreme. Ipak, ono što se iz godine u godinu menja jeste način na koji se te mreže prilagođavaju novim trendovima, međusobno prožimaju i koriste u marketinške svrhe.
Na Twitteru ništa novo (barem ne game-changing novo), LinkedIn se i dalje primarno koristi u B2B svrhe, Facebook i Instagram nikad isprepleteniji, dok je Snapchat definitivno zgažen od strane Instagrama (barem za sada). Prethodna godina je na planu inovacija na društvenim mrežama bila prilično burna, ali sem „nekstlevelovanja“ postojećih trendova, 2018. nam donosi i neke potpuno friške i neočekivane preokrete.
1. SOCIAL MESSAGING MARKETING ILI KAKO SE PAID CONTENT UŠUNJAO U PRIVATNE PORUKE DOK NIKO NIJE GLEDAO
Kada je Facebook razdvojio Messenger od glavne aplikacije, niko nije mogao da pretpostavi da će ova ćerka-aplikacija ugroziti popularnost svog gigantskog roditelja. Zgrabite kokice i gledajte – to se upravo dešava. Prema najnovijim statistikama, korisnici preferiraju messaging aplikacije u odnosu na društvene mreže – toliko da se čak četvrtina aplikacija deinstalira nakon jednog korišćenja. Ako ovo nije dovoljno da vas ubedi u kom pravcu ide vaš TA i u kom vi treba da idete, ubediće vas 1,2 biliona korisnika FB Messengera.
Messenger Ads su startovale globalno u julu 2017. godine, a predviđa se da će u 2018. postati glavni ad revenue Facebooka. Predviđa se i da će Facebook ove godine prikazivati manje reklama, a da će glavni izvor prihoda dolaziti od dugoročnih ulaganja u Messenger i VR. Da, reklame su se na velika vrata ušunjale u privatne poruke, a ako Facebook nastavi da ovom merom ulaže u VR, za 2028. jedno od predviđanja možda bude reklamiranje proizvoda u snovima, kao u prvoj sezoni Futurame. 😀
2. VIZUAL PRE SVEGA, MEME-IZACIJA NAKON SVEGA
Video dominira društvenim mrežama već duže vreme, toliko da bi mantra 2017. mogla da bude GO LIVE OR GO HOME – na svim većim društvenim mrežama pojavile su se live stream opcije, a studije su pokazale da se live videi gledaju trostruko duže od standardnih. Očekuje se da će Facebook, Twitter, Instagram i Snapchat dati još veću prednost live videima u feedu i dodati još interaktivnih opcija, što otvara nebrojene mogućnosti za novi tip social media sadržaja.
Takođe, uspon VR-a i AR-a vodi do zaključka da u 2018. neće biti nikakve dileme o neprikosnovenosti vizualnog sadržaja. Iako je godinama najavljivano kako će VR/AR potpuno promeniti igru, 2018. obećava da će se to napokon dogoditi na mejnstrim nivou. Eskperti smatraju da će do 2020. ove tehnologije doneti prihod od čak 150 milijardi dolara i da će njihova raširena upotreba dovesti do stvaranja neverovatnih prilika u oblasti social media marketinga.
Trend transformacije svih sadržaja u vizuelne najbolje se vidi na primeru opadanja popularnosti Twittera (platforma sa primarno tekstualnim sadržajem) i pokušajima Facebook-a da tekst pretvori u sliku. Facebook je 2017. godine uveo Color status update, pretvarajuću čisto tekstualni sadržaj u sadržaj nalik meme-ovima, a za ovu godinu se nagađa mogućnost uvođenja i user submitted slika za pozadinu statusa, kao po ugledu na aplikaciju Whisper, čija je popularnost već neko vreme u zalasku. Uz to, Facebook trenutno testira komentare u boji, na šta većina korisnika nije najpozitivnije reagovala. Da li su društvene mreže obrnule pun krug, pa se sada vraćamo na doba MySpace-a sa drečavim profilima, sparkly slikama jednoroga i emo šiškama? Oprosti Tome, nismo te prepoznali J
3. AI I CHATBOTOVI OSVAJAJU SVE VEĆI DEO DIGITALNE TERITORIJE
Brza konekcija i još brži protok informacija uslovili su nas da stvari želimo juče, ili ako to nije moguće – u narednih par minuta. Uz to, korisnička podrška je odavno s telefonskih poziva migrirala na društvene mreže, ali u 2018. ozbiljno preti da pređe u ruke botova, čija je najveća prednost to što mogu da kreiraju instant engagement koji deluje lično. Od botova za vremensku prognozu do botova za životne savete, očekujte da ih 2018. vidite u sve prefinjenijem obliku i češćoj upotrebi. Procenjuje se da će do 2020. čak 85% interakcije s brendovima ići preko botova. Zašto? Kao što smo rekli, Messaging app-ovi su platforma budućnosti, a botovi su prečica pomoću koje će korisnici tih platforma na najbrži način dolaziti do najrazličitijih usluga.
4. GEOFENCING – LOKACIJOM DO KOMUNIKACIJE S KORISNIKOM
Smart telefoni su postali deo nas – kuda mi idemo, idu i oni. Najnovije statistike navode da korisnici pokreću 75 različitih sesija na telefonima dnevno, često sa različitih lokacija. Nadolazeća geofencing tehnologija može se iskoristiti u svrhe social media marketinga za prikupljanje informacija i targetovanje korisnika na osnovu određenih lokacija, aka. geofencova. Korisnicima koji su aktivni na ključnim lokacijama takođe se mogu slati promotivne poruke s popustima i slično, čime se stvara engaging odnos sa korisnicima i podsticaj za mentione i shareove na društvenim mrežama.
5. MIKROINFLUENSERI ZA MAKRO DOSEG
Influenseri su uzeli veliki deo kolača u 2017. godini, ali izgleda da će se njihova pozicija u 2018. uveliko promeniti. Sa kvantiteta (broj followera) fokus se prebacuje na kvalitet (pravi followeri za potrebe brenda). A tu dolazimo i do neotkrivenog potencijala – mikroinfluensera, ljudi sa 1.000-10.000 followera. Ako vam se ove brojke čine suviše niskim, statistike ne lažu: verovatnoća je 4 puta veća da će mikroinfluenseri dobiti komentar na podeljeni post nego makroinfluenseri sa milionima followera. Uz to, veća je verovatnoća da će mikroinfluenseri postovati o specifičnim niche temama, a imaju i lojalnije followere sa 90% poverenja kada su u pitanju lične preporuke. Uzevši u obzir da je u 2017. čak 32% korisnika koristilo ad blockere, jasno je da će u 2018. biti sve teže dosegnuti korisnike, a mikroinfluenseri bi mogli biti upravo ono što premošćava ovaj jaz.
ŠTA NAS JOŠ ČEKA U 2018?
Iako je još rano za detaljnija predviđanja, navedenih 5 trendova jasno ukazuju na struju kojom će društvene mreže ploviti u 2018. godini: od „one size fits all“ ka personalizovanom sadržaju, od kvantiteta ka kvalitetu; uz opšte sužavanje i produbljivanje fokusa na najbitniju komponentu društvenih mreža – korisnika.
Napomena: Ovaj blog je napisao AI chatbot. Naravno da nije J Ali ukoliko ste i za sekund zastali i zapitali se, to pokazuje koliko je ovaj scenario ostvariv u ne tako dalekoj budućnosti.
Nataša Ćirković, Digital marketing & Social media manager